De F-35 voor België: wat mij overtuigde.
De F-16’s worden vervangen. Laten we dat als uitgangspunt nemen. We zijn de 24ste economie van de wereld en we hebben onze rol te spelen op het internationale toneel. Daar hoort een inzetbare defensie bij mét een jachtvloot.
In 1979 landde de eerste ‘Viper’ op een
Belgische luchtmachtbasis en volgens de huidige planning zal de laatste in 2028
op pensioen gaan. In die halve eeuw zullen de toestellen een indrukwekkende
staat van dienst hebben opgebouwd. Ze waren en zijn één van de favoriete 'power projection tools' van de Belgische regering.
De verwachtingen voor de opvolger zijn dus (terecht) hooggespannen. Waar
we initieel 5 kandidaat-opvolgers hadden blijven er nu 2.5 over: De Eurofighter
Typhoon Tranche 3, de Lockheed Martin F-35A en de Dassault Rafale F3. Ik pleit onomwonden voor de Amerikaan en zal u hierna uitleggen waarom.
Een Nederlandse F-35A |
De oplettende lezer zal 3 toestellen tellen, daar waar ik eerder zei dat er
maar 2.5 kandidaten waren. Dat komt omdat de Fransen hun Rafale niet aanbieden
via de, door België opgezette, gangbare procedure. In plaats van een vuistdik
dossier met een antwoord op alle gestelde vragen kregen we een vriendelijke
brief van 2 A4’tjes om de onderhandelingen achter de schermen verder te zetten.
Laat dat soort achterkamerpolitiek à la Agusta nu net de reden zijn waarom er
deze keer voor een open competitie werd gekozen. Het aanbod van de Fransen was
ook vergezeld van een beloofd terugverdieneffect van ongeveer 20 miljard euro,
wat achteraf eerder een chantagepoging bleek te zijn. U zal begrijpen waarom ik
de Rafale slechts een waterkansje geef op een ‘deal’.
De Eurofighter dan. Net als de Rafale in 1983 begonnen als het ‘Future
European Fighter Aircraft programme’. Na onenigheid verlieten de Fransen het
project en gingen ze hun eigen weg. De Eurofighter is momenteel een geweldig
toestel. Wereldtop, kan zich volgens insiders als enige meten met de F-22
Raptor in een luchtduel. De Tranche 3 heeft ook zeer mooie multi-role
capaciteiten. Dat alles is paradoxaal genoeg ook de reden waarom België, dat op
zoek gaat naar een toestel voor de jaren ’30 en verder, volgens mij beter een
andere keuze kan maken. Bij de huidige Eurofighter-gebruikers beginnen namelijk
de eerste stemmen op te gaan om te starten met de ontwikkeling van de opvolger
van de Eurofighter (en de Rafale). Niet zo heel vreemd voor een toestel dat in
1994 zijn eerste vlucht maakte, maar het belooft weinig goeds voor de
doorontwikkeling en ondersteuning na 2040.
De F-35 tenslotte. De felgeplaagde, nauwelijks vliegende en dure F-35,
zoals de meesten onder u hem beter kennen. Of in het Engels: “The 1 trillion
dollar F-35 program”.
Jazeker, ‘program’. Dé F-35 bestaat namelijk niet. De Amerikanen hadden het plan opgevat om het grootste deel van hun gevechtsvliegtuigen te vervangen door een familie van 3 toestellen die zoveel mogelijk gemeenschappelijke onderdelen hadden:
Jazeker, ‘program’. Dé F-35 bestaat namelijk niet. De Amerikanen hadden het plan opgevat om het grootste deel van hun gevechtsvliegtuigen te vervangen door een familie van 3 toestellen die zoveel mogelijk gemeenschappelijke onderdelen hadden:
- Een multi-role gevechtsvliegtuig: de F-35A
- Een STOVL (Short Take Off Vertical Landing) toestel: de F-35B
- Een toestel voor gebruik vanop vliegdekschepen: de F-35C
Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken koos Lockheed Martin er
ook voor om de initiële productie te laten samenvallen met de operationele
testfase. Dit zou, in theorie althans, een gigantische hoeveelheid testdata
opleveren met als resultaat een gefinetuned eindproduct. In theorie althans,
want de praktijk bleek een hopeloos gecompliceerd kluwen waarbij aan de ene
kant graag en veel werd getoond hoeveel toestellen er al vlogen (door de reeds
begonnen productie) en waarbij er aan de andere kant elke week krantenkoppen à
la ‘F-35 heeft OPNIEUW een probleem’ verschenen omdat er tijdens het
operationele testen een probleem de kop had opgestoken bij één van de drie
varianten. Het was en is voor een stuk nog steeds een communicatie- en
productienachtmerrie en heeft de Amerikaanse belastingsbetaler al flink wat
geld gekost. Achteraf gezien was het waarschijnlijk beter geweest om de B- en
C-varianten los van de F-35A te ontwikkelen omdat hun specifieke capaciteiten
moeilijk in het keurslijf van een ‘single engine fighter’ voor de conventionele
luchtmacht passen.
Intussen is de F-35A echter in vrij rustig vaarwater
terecht gekomen. De ‘fly away cost’ daalt gestaag bij elk productiecontract
(Tot 95 miljoen dollar in het meest recente) en sinds kort staat er een
operationeel squadron van 12 toestellen op Okinawa AFB, Japan als signaal naar
Noord-Korea én de wereld dat de VS nu 2 types inzetbare toestellen van de 5de
generatie heeft. Wat ons uiteindelijk bij mijn argumentatie vóór Belgische
F-35A’s brengt. Het toestel is namelijk simpelweg van een andere generatie dan
de Europese concurrenten. Dat vinden trouwens ook de partnerlanden waarmee we
in de jaren ’70 de F-16 kochten, want zowel Nederland als Noorwegen én
Denemarken hebben reeds voor de F-35 gekozen. De combinatie van een aantal specifieke
eigenschappen bleek doorslaggevend bij die keuze.
De eigenschap die het meest in het oog springt is uiteraard stealth. De
discussie over het al dan niet nuttig zijn van stealth is wat mij betreft
voorbijgestreefd: een verkleinde ‘zichtbaarheid’ voor radarsystemen is
simpelweg een basisvereiste om optreden in een gecontesteerd luchtruim toe te
laten. De ervaringen in Syrië en boven de Baltische staten tonen ons dat we
daar nu al in ons optreden beperkt worden door moderne luchtafweersystemen. Stealth
biedt daar een deel van de oplossing. Electronic warfare (EW) doet dat ook.
EW was tot nu toe het domein van gespecialiseerde toestellen.
Vliegtuigen als de EA-6 Prowler en de EA-18G werden ontwikkeld om als onderdeel
van een formatie de vijandelijke radarsystemen te onderdrukken. De F-35 met
haar ASQ-239 EW systeem neemt deze taak over en zorgt er, in combinatie met de
AESA-radar, voor dat het toestel kan overleven én opereren in de meest
vijandige omgevingen die we ons kunnen voorstellen. Daarnaast zorgt het ervoor
dat de piloot perfect weet wat er in zijn omgeving gebeurt. Toch horen we van
piloten dat ze, terwijl al die verschillende systemen werken, vooral rust
ervaren in de cockpit. Rust die nodig is om de zeer moeilijke beslissingen te
nemen waar deze mensen voor staan als wij hen vragen om ingezet te worden.
We kopen wat mij betreft met de F-35 ook een toestel dat
toekomstbestendig is, met een open architectuur die upgrades makkelijk
implementeerbaar maakt en ervoor zorgt dat deze vliegtuigen net als hun
voorgangers decennialang de Belgische belangen kunnen dienen. Net zoals de
huidige F-16’s bijna niet meer kunnen worden vergeleken met dat toestel uit
1979 kunnen we ons vandaag bijna niet voorstellen wat er van een
gevechtsvliegtuig zal gevraagd worden in 2035. Het aansturen van drones, het op
doel leiden van wapens die het toestel niet zelf gelanceerd heeft of zelfs
deelnemen aan een cyber aanval.
Het valt misschien op dat ik hier niet reageer op de geruchten als zou
de F-35 een ‘sitting duck’ zijn in het klassieke luchtgevecht. In een
‘dogfight’ waarin 2 jachtvliegtuigen elkaar kunnen zien en door manoeuvres in
een optimale positie proberen te komen om het genadeschot af te leveren zou
zelfs een F-16 de F-35 de baas kunnen. Da’s goed mogelijk. Een dogfight zal
zelfs in de toekomst nog steeds een mogelijkheid zijn waar men rekening moet
mee houden en als het daarop aan komt is alles mogelijk. Lockheed Martin zegt
zelf dat de F-35 in dogfights ‘even goed’ zal presteren als de toestellen die
het vervangt.
Eender welk jachtvliegtuig als onoverwinnelijk bestempelen getuigt van
een gebrek aan realiteitszin.
Bij oefeningen in de VS zien we echter dat het nogal moeilijk is om een
F-35 te zien te krijgen. Dat komt doordat het toestel er alles aan doet om een
zo oneerlijk mogelijke situatie te creëren voor de tegenstander. Het feit dat
het zelf moeilijk detecteerbaar is maar door zijn eigen uitgebreide sensorsuite
een uitstekend zicht heeft op de tegenstand zorgt ervoor dat er bij oefeningen ‘scores’ worden
neergezet van 20 neergehaalde vijandelijke vliegtuigen voor 1 verloren F-35.
Het is wat het is, zegt men dan.
Sta mij tenslotte toe nog iets te zeggen over drones. Ook dat is een element dat in deze discussie vaak wordt opgeworpen. Waarom zouden we nog investeren in bemande toestellen als de toekomst onmiskenbaar aan de onbemande toestellen is? Een korte blik op huidige en toekomstige drones laat echter een heel ander beeld zien. Lichte grondaanvallen en ondersteuningstaken zoals ‘in-air refueling’ en verkenning blijken de norm te zijn. De reden daarvoor is simpel: oorlogsvoering in de lucht is een dusdanig complexe omgeving dat de mens voorlopig onontbeerlijk blijft om alles in goede banen te leiden. We kunnen ons tegelijk de vraag stellen of een AI die dusdanig geavanceerd is dat het die taak kan overnemen wel wenselijk is… Vermoedelijk is het daarom dat alle gevechtsvliegtuigen van de 6de generatie, die vanaf het midden van deze eeuw aan zet zullen komen, nog van een cockpit worden voorzien.
Sta mij tenslotte toe nog iets te zeggen over drones. Ook dat is een element dat in deze discussie vaak wordt opgeworpen. Waarom zouden we nog investeren in bemande toestellen als de toekomst onmiskenbaar aan de onbemande toestellen is? Een korte blik op huidige en toekomstige drones laat echter een heel ander beeld zien. Lichte grondaanvallen en ondersteuningstaken zoals ‘in-air refueling’ en verkenning blijken de norm te zijn. De reden daarvoor is simpel: oorlogsvoering in de lucht is een dusdanig complexe omgeving dat de mens voorlopig onontbeerlijk blijft om alles in goede banen te leiden. We kunnen ons tegelijk de vraag stellen of een AI die dusdanig geavanceerd is dat het die taak kan overnemen wel wenselijk is… Vermoedelijk is het daarom dat alle gevechtsvliegtuigen van de 6de generatie, die vanaf het midden van deze eeuw aan zet zullen komen, nog van een cockpit worden voorzien.
Wie meer wil lezen over een aantal van de aangehaalde capaciteiten kan ik onderstaande artikels aanraden:
Reacties
Een reactie posten